Jaguar Classic herstart de productie van de iconische
D-TYPE racewagen in Coventry, 62 jaar nadat het laatste exemplaar
werd gebouwd in 1956. De eerste Jaguar D-TYPE die door Jaguar
Classic werd geassembleerd, een technisch prototype, beleefde begin
2018 zijn wereldwijde debuut op het Salon Rétromobile in
Parijs.
Slechts 25 nieuwe exemplaren van de D-TYPE zullen minutieus met
de hand worden gebouwd door Jaguar Land Rover Classic Works in
Warwickshire. In 1955 plande Jaguar om 100 D-TYPE's te bouwen, maar
slechts 75 exemplaren zagen het levenslicht. Jaguar Classic vervult
nu die oorspronkelijke ambitie door de resterende 25 exemplaren van
de sportwagen te bouwen volgens de originele specificaties van die
tijd.
De D-TYPE, die tussen 1955 en 1957 drie keer de 24 Uren van Le
Mans op zijn naam schreef, werd aangedreven door de
XK-zescilindermotor. Elk aspect van de D-TYPE's die we vanaf 2018
bouwen voor onze klanten beantwoordt precies aan de authentieke,
originele specificaties.
Tim Hannig, directeur van Jaguar Land Rover Classic, verklaarde:
"De Jaguar D-TYPE is een van de mooiste en meest iconische
racewagens aller tijden en heeft een uitstekend palmares in 's
werelds zwaarste autoraces. Ook naar hedendaagse normen ziet hij er
spectaculair uit. De kans om het succesverhaal van de D-TYPE voort
te zetten door de origineel geplande productie in Coventry te
vervolledigen, is een uniek project dat onze experts van
wereldniveau bij Jaguar Land Rover Classic met trots
realiseren."

De D-TYPE is het derde
'voortzettingsproject' van Jaguar Classic, na de zes ontbrekende
E-TYPE's Lightweight die in 2014-15 werden gebouwd en de negen
XKSS-exemplaren uit 2017-18.
Authentieke specificaties
Het minutieuze onderzoek van Jaguar Classic-experts, met
exclusieve toegang tot de originele tekeningen en informatie van
Jaguar, verzekert dat elke nieuwe D-TYPE gebouwd zal worden volgens
de authentieke specificaties die competitiemanager Lofty England en
zijn ingenieurs in de jaren vijftig bepaalden. Kopers van de D-TYPE
krijgen de keuze tussen een Shortnose volgens de specificaties van
1955 en een Longnose volgens de specificaties van 1956. Het
technische prototype is de Longnose-versie volgens de specificaties
van 1956 die zich onderscheidt door zijn langere motorkap, de
kenmerkende vin achter het hoofd van de bestuurder, de brede hoek
van de cilinderkop en de snel te vervangen remzadels.

"De negen van de D-TYPE afgeleide XKSS-exemplaren bouwen gaf ons
heel wat voldoening en was een nog grotere uitdaging dan de zes
ontbrekende E-TYPE's Lightweight, maar de lessen die we uit het
XKSS-project hebben getrokken gaven ons een uitstekende
startpositie voor de 25 laatste D-TYPE's. Elk exemplaar zal tot in
het kleinste detail perfect overeenstemmen met de originele
specificaties van Jaguar's competitieafdeling." verklaarde Kev
Riches, Engineering Manager bij Jaguar Classic.
Jaguar Land Rover Classic
Jaguar Land Rover Classic is de officiële bron van authentieke
auto's, deskundige diensten, originele onderdelen en onvergetelijke
ervaringen voor wereldwijde liefhebbers van klassieke Jaguars en
Land Rovers. Ons snel groeiende team van hoog opgeleide ingenieurs,
gediplomeerden en stagiairs bij Classic Works in Coventry is
gespecialiseerd in het als nieuw restaureren van beide merken en
het bouwen van exclusieve 'nieuwe originele' auto's, zoals de
Jaguar E-TYPE Lightweight, de XKSS en de D-TYPE. Alle 'nieuwe
originele' wagens van Jaguar Classic worden louter verkocht voor
privégebruik op de weg of het circuit.
Alle vragen van potentiële Jaguar Land Rover Classic-klanten
moeten via mail worden gericht aan info@classic.jaguar.co.uk of
telefonisch op +44 (0) 203 601 1255. Bezoek ook de website www.jaguar.com/about-jaguar/jaguar-classic
voor meer informatie.